Het traditionele beeld van de succesvolle zakenman die zich te buiten gaat aan
dure sportauto’s en een eigen luxejacht, gaat maar ten dele op in China.
Onder de nieuwe Chinese rijken zitten relatief veel succesvolle
zakenvrouwen.
Een lijst van rijkste
self-made vrouwen ter wereld telde afgelopen jaar liefst elf Chinese
vrouwen in de top-20.
Zij beslist
Luxe-goederenconcerns die zich op de Chinese markt hebben gestort, beginnen
te beseffen dat ze succesvolle Chinese zakenvrouwen als aparte groep moeten
aanspreken, zo signaleert zakenkrant The
Wall Street Journal.
Sportautofabrikant Maserati bijvoorbeeld ontdekte afgelopen jaar dat eenderde
van de 400 verkochte auto’s in China, door vrouwen was aangeschaft. In
Europa en de VS daarentegen is slechts twee tot vijf procent van de
Maserati-eigenaren vrouw.
Van de vijftien miljard dollar die China jaarlijks aan luxe-goederen besteedt,
komt meer dan de helft voor rekening van vrouwen, meldt de WSJ.
Onafhankelijk
China's markt voor luxegoederen wordt naar verwachting de grootste ter wereld
binnen acht jaar. Het afgelopen decennium werd deze markt nog gedomineerd
door mannen, die veelal geschenken kochten voor zakelijke relaties en
accessoires voor vrouwen, onder meer van merken als Cartier, Louis Vuitton,
Gucci en Swatch.
Vrouwelijke shoppers worden echter steeds belangrijker voor luxe-merken, ook
al omdat ze wat betreft mode gevoeliger zijn voor de laatste trends. "Vrouwen
in China worden onafhankelijker, meer carrièregericht en machtiger",
zo vat de directeur van het Franse merk Chloë de ontwikkeling samen
tegenover de WSJ.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl